"Oordeelkundig en gratis advies!"
 
Robert De Bemels is 37. Zijn Oudergemse kmo plaatst en herstelt verwarming en sanitair. Hij besteedde tot 62 uur per week aan de administratie van zijn onderneming. Maar .... "Zodra men zijn trots opzij zet, beseft men dat de cel Beheer van de CBB-H aantrekkelijke en kosteloze diensten aanbiedt. Rodolphe heeft mijn situatie onderzocht en heeft mij het leven makkelijker gemaakt, dankzij een planningsprogramma dat hijzelf heeft gezocht. En hij koppelt daaraan oordeelkundig advies en een jaar opvolging. Onmisbaar om de stress te bestrijden, zichtbaarheid te krijgen en wat vrije tijd mogelijk te maken voor jezelf." Meer informatie bij Rodolphe Balay, beheer@ncb.be, 0489 21 17 07

06-03-18


Waar is uw kaas?
 
Een verandering is een kans, geen bedreiging. Wie wil slagen, moet een mislukking kunnen relativeren. Dat is in een notendop de boodschap van Who Moved My Cheese, een buitengewoon succesvol businessboek van Johnson Spencer, waarin – u raadde het al – de kaas staat voor succes en voldoening. “Een aanrader”, aldus Rodolphe Balay van de Cel Beheer van de CBB-H. Hij kan u meer vertellen over weerstand tegen verandering, en hoe u deze kunt ombuigen.
Stuur een e-mail naar beheer@ncb.be,of bel naar Rodolphe Balay, 0489 21 17 07.

27-02-18

Emoties als sleutels tot succes
 
Elke dag neemt u emotioneel geladen beslissingen. Bewust of onbewust. Emotionele vaardigheden zijn voor een bedrijfsleider even belangrijk (zo niet belangrijker) dan hard skills. Hoe u zich hierin kan bekwamen? U leest ofwel het uiterst interessante managementboek ‘Emotionele intelligentie’ van Daniel Coleman ofwel neemt u gewoon contact op met Rodolphe Balay, beheer@ncb.be, 0489 21 17 07

20-02-18

"Voortaan is mijn planning haalbaar!"

Een klik (in de Flash), een belletje (aan Rodolphe Balay) en Deborah Jullien viel als een blok voor de diensten van de Cel Beheer. “We kwamen met elkaar in contact via deze dagelijkse mail”, vertelt de zaakvoerster van Dakwerken Jullien. “We hebben Rodolphe drie keer ontmoet. Achteraf bezorgde hij ons een uitgebreid verslag boordevol interessante tips. Neem nu de planning. Ik nam te veel hooi op mijn vork, vandaag is de planning haalbaarder. Ook onze klantbenadering ging erop vooruit. Dit advies is volledig gratis, geweldig toch?!” Voor meer informatie: Rodolphe Balay, beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

13-02-18
Leestip voor minder stress
 
Er bestaan heel wat managementboeken, maar volgens de Cel Beheer en Innovatie is het boek Leef gelukkig zonder zorgen, van auteur Dale Carnegie, over stressmanagement en stoppen met piekeren een echte aanrader. Geen zin om te lezen, maar wel geïnteresseerd in de tips van Carnegie? Uw specialist van de CBB-H las het boek alvast voor u. Hij wacht op uw telefoontje. Rodolphe Balay, beheer@ncb.be, 0489 21 17 07 (alleen Brussel).

06-02-18
Voordelen van werken in de cloud

Cloud Computing is een platform waarbij informatie wordt opgeslagen en toepassingen worden uitgevoerd op remote servers. De troeven zijn legio. Het is flexibel in gebruik, u kan makkelijk data met anderen delen en het is kostenoptimaal. Kortom, de cloud is een gedroomde oplossing om een project optimaal op te volgen. Wilt u er nog meer over weten? De cel Beheer en Innovatie staat klaar om u hierbij te begeleiden. Meer informatie via Rodolphe Balay, beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

30-01-18


Over de (cruciale) rol van toegevoegde waarde
 
Toegevoegde waarde maakt vaak het verschil, vraag dat maar aan Rodolphe Balay, adviseur bij de Cel Beheer en Innovatie van de CBB-H. Hij helpt u in uw zoektocht naar de kern van uw bedrijf en datgene waarmee u zich kan onderscheiden van de concurrentie. Hulp nodig? Contacteer dan Rodolphe Balay, beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

23-01-18

Wat u verplicht moet vermelden op elke factuur

Een factuur uitreiken doet u niet op gelijk welke manier. Heel wat vermeldingen zijn immers verplicht, waaronder onder meer de leveringsdatum, het volledige adres van de aannemer, zijn btw-nummer, het bedrag van de verschuldigde btw enzovoort. Een checklist van de Cel Beheer en Innovatie van de CBB-H zorgt ervoor dat u elke factuur correct invult. Want vergeet niet dat onvolledige facturen kunnen leiden tot fiscale sancties. Meer info?

05-12-17


Constant nood aan bedrijfskapitaal

Veel verkopen en toch cashflowproblemen? Dat is mogelijk. Meer nog, het komt zelfs vaak voor. Dat komt omdat aannemers zondigen tegen de drie klassieke basisregels. Aannemers spreken te lange betaaltermijnen af met klanten en volgen betalingen onvoldoende op, ze hanteren dan weer te korte betalingstermijnen voor leveranciers en ze doen aan slecht voorraadbeheer (= slapend geld). Moraal van het verhaal? Bedrijven hebben constant nood aan voldoende bedrijfskapitaal.

21-11-17


Welke financieringsbronnen voor uw bedrijf?

De fiche "Se financer dans le secteur de la construction durable" (enkel in het Frans beschikbaar) van impulse.brussels biedt aannemers een beknopt overzicht van de verschillende beschikbare financieringsbronnen, zowel private als publieke. Denk bijvoorbeeld aan Roll-over, operationele leasing en factoring. U kan de fiche downloaden op de website van ecobuild.brussels. Voor meer info kan u altijd terecht bij de Cel Beheer en Innovatie van de CBB-H via Rodolphe Balay, beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

14-11-17


Een eigen website, hoe begin ik eraan?

Als u nieuwe klanten wil aantrekken of uw bedrijfsimago wil boosten, dan kan u niet om een eigen website heen. Toch is een website vandaag eerder uitzondering dan regel. In de praktijk weten heel wat ondernemers niet hoe ze eraan moeten beginnen. Raadpleeg daarom eens de nieuwe praktijkfiche Een website bouwen van de CBB-H. Daarin staan heel wat tips: maak een analyse van de concurrenten, stel een bestek op en leg een budget vast. Toch nog vragen? Contacteer dan gerust de Cel Beheer en Innovatie : Rodolphe Balay, beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

07-11-17


Nieuwe technologieën en het vergemakkelijken van interventiebeheer

Als u niet vertrouwd bent met de term interventiesoftware, dan heeft u waarschijnlijk geen minuut meer te verliezen om de praktijkfiche te ontdekken die de CBB-H heeft gemaakt. Die somt verschillende computerprogramma's op die tot uw dienst staan en behandelt ook enkele mogelijkheden die een gedigitaliseerde aanpak u biedt: maken van bestekken, feedback van op het terrein, opmaken van facturen, statistieken, enzovoort. Maar er bestaat nog heel wat meer. "En alle soorten activiteiten zijn betrokken partij!" herhaalt overigens Rodolphe Balay, de auteur van het document en spil van de Cel Beheer en Innovatie die klaarzit voor uw telefoontje om u te helpen en te adviseren. Voor meer informatie: mailto:beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

31-10-17

 


Veel taken zijn minder dringend dan u denkt

Volgens verschillende studies is slechts 5 % van de taken van een bedrijfsleider echt dringend. 70 % van de taken is zelfs eerder onbelangrijk. Bedrijfsleiders moeten een goed onderscheid kunnen maken en de juiste prioriteiten stellen. Heeft u als kmo en zko hulp nodig bij uw time management? Contacteer dan de Cel Beheer en Innovatie van de CBB-H. Meer informatie: beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

24-10-17


Word slimmer met de 20/80-regel van Pareto

De regel uit de statistiek dat 20% input 80% output oplevert, wordt de Wet van Pareto genoemd. Zo kan bijvoorbeeld 20% van de klanten goed zijn voor 80% van de omzet. Een bedrijfsleider moet van die 20% dus een prioriteit maken. U wint daardoor tijd, laat inspanningen maximaal renderen en zet middelen beter in. Wil u ook inzicht krijgen in uw strategische 20%? Contacteer dan Rodolphe Balay, specialist van de Cel Beheer en Innovatie van de CBB-H, via beheer@ncb.be of 0489 21 17 07. Deze dienst wordt aangeboden met de steun van het Brusselse Gewest.

17-10-17


Gratis advies voor begrotingsopmaak

De cel Beheer en Innovatie van de Confederatie Bouw Brussel-Hoofdstad helpt u graag met de opmaak van uw begroting. Een belangrijke taak die een beredeneerde aanpak vraagt. Allereerst moet u de uitgaven, verkopen, tegoeden en middelen van uw bedrijf oplijsten. Vooral een zicht krijgen op dat eerste punt, de uitgaven, is niet altijd makkelijk. Strategische uitgaven, bijvoorbeeld, mag u niet zomaar schrappen of verminderen. De jaarlijkse begrotingsopmaak is daarom het ideale moment om na te denken over de toekomst van uw bedrijf. Hulp nodig of vragen? Mail naar beheer@ncb.be of bel naar 0489 21 17 07.

10-10-17


Drie modelfacturen voor betere administratie

Factureren is administratief soms een lastig karwei. Gebruik daarom de drie modelfacturen (een klassieke en twee met opvolging van voorschotten), opgesteld door de Cel Beheer en Innovatie van de CBB-H. Nog een gratis tip van uw adviseur Rodolphe Balay: "Factureer voor de vijftiende van de maand volgend op het einde van de werken". Meer informatie: beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

03-10-17


Denk toekomstgericht, stippel een strategie uit

Een goede strategie is belangrijk. Het zorgt ervoor dat u toekomstgericht denkt. Maar de effectieve uitwerking ervan is vaak moeilijker dan verwacht. Daarom heeft de Cel Beheer en Innovatie van de CCB-H vier fichesopgesteld om kmo’s en zko’s te begeleiden. Via een vragenlijst maakt u een strategische denkoefening die uiteindelijk moet uitmonden in een bedrijfsstrategie voor de komende jaren. Hulp nodig? Uw adviseur Rodolphe Balay staat voor u klaar. Contacteer hem via beheer@ncb.be of 0489 21 17 07

26-09-17


Spijker uw financiële kennis bij

Een professioneel bedrijf onderscheidt zich niet alleen door zijn vakmanschap, maar ook door zijn financiële geletterdheid. Een basiskennis van de financiële ratio's is een must. Dat is ook de boodschap van de Cel Beheer en Innovatie van de CBBH. In de praktijkfiche Voorstelling van de verschillende financiële ratio’s vindt u een beknopte uitleg van allerlei essentiële begrippen, zoals onder andere rentabiliteitsratio's en liquiditeitsratio's. Toch nog vragen? Contacteer dan uw adviseur Rodolphe Balay, rodolphe.balay@confederatiebouw.be of 0489 21 17 07.

19-09-17


Leer beter delegeren

Delegeren is niet altijd even eenvoudig. Nochtans is het zeer belangrijk. Bedrijven die zich hierin bekwamen, focussen zich meer op hun core business, creëren daardoor meer toegevoegde waarde en zijn vaak ook beter georganiseerd. Een handige praktijkfiche van de Cel Beheer en Innovatie helpt u alvast op weg om beter te delegeren. En als dat document u nog niet genoeg inspireert, contacteer gerust de auteur zelf! Voor meer informatie: rodolphe.balay@ncb.be, 0489 21 17 07.

12-09-17


Wat vinden de klanten van uw dienstverlening?

Wat is er belangrijker dan een tevreden klant? Om u die klantentevredenheid te helpen bereiken, heeft de Cel Beheer en Innovatie van de CBBH een praktijkfiche online gezet. Aan de hand van het document kunt u een kwalitatieve enquête opstellen. Gewoon naar wens aanpassen en uw klanten kunnnen ze in enkele minuten invullen. Dit nuttige hulpmiddel is des te efficiënter omdat alle nodige uitleg vooraf wordt vermeld. Als u nog vragen heeft, neem dan contact op met Rodolphe Balay, de verantwoordelijke van de Brusselse cel: beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

05-09-17


Durf een gratis doorlichting van uw kmo aan te vragen!

Benut het begin van het nieuwe werkjaar in september om uw organisatiestructuur te herbekijken! Alleen is het niet makkelijk om afstand te nemen van uw activiteit. Daarom biedt de Confederatie Bouw Brussel-Hoofdstad u een kosteloze dienstverlening aan waarbij uw bedrijf wordt doorgelicht en waarbij u advies krijgt voor uw bedrijfsbeheer (voor ondernemingen met minder dan 50 werknemers). Neem contact op met onze expert! Hij heeft nu al niet minder dan 47 kmo's begeleid. Nu is het aan u! Voor meer informatie: mailto:beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

31-08-2017.

 


Assertiviteit voor efficiënte communicatie

Dagelijks komen er vragen en verwachtingen op je af. Het is geen luxe om daar op een assertieve manier mee om te kunnen gaan. Daarom organiseert Confederatie Bouw Brussel Vlaams-Brabant een opleiding over assertieve communicatie. Je krijgt er niet enkel inzicht in je eigen communicatiestijl, sterktes en zwaktes, maar leert ook over gedragsstijlen, feedback geven en ontvangen en moeilijke situaties aankaarten. Inschrijven kan via dit formulier

29-08-17


Analyseer het aankoopgedrag van uw klanten

De Cel Beheer en Innovatie van de CBB-H wijst op zeven ‘motivaties’ die het aankoopgedrag van een consument verklaren: vakmanschap, economisch (financieel haalbaar), welzijn, innovatie (de laatste snufjes), authenticiteit (zich uniek voelen), emotioneel (zich kunnen vereenzelvigen met een merk of verkoper). CBB-H-adviseur Rodolphe Balay licht toe: “Elke consument heeft twee zeer uitgesproken motivaties. Voor een commercieel medewerker is het dus in eerste instantie belangrijk om die te achterhalen en de aanpak daarop af te stemmen. Als een klant al vroeg in het gesprek vraagt naar de kostprijs, dan weet u dat vooral financiële argumenten doorslaggevend zullen zijn”. Nuttig om weten, toch? Meer info via rodolphe.balay@confederationconstruction.be of 02 545 58 33.

22-08-17




Boost uw (bedrijfs)imago via LinkedIn

LinkedIn is het meest gebruikte online sociaal netwerk voor professionelen in België. U breidt er uw netwerk uit en blijft op de hoogte van het laatste nieuws uit uw sector. Volgens onderzoek is 35% van de gebruikers dagelijks actief, 10% vindt er nieuwe klanten. De dienst is gratis (op enkele functies na) en vormt dus een mooie aanvulling op uw bestaande marketingmix. Maak zowel een persoonlijke als een bedrijfspagina aan en geef uw imago een boost!

04-07-17


Hoe overtuigt u uw klanten?

Rodolphe Balay, Brussels specialist in bedrijfsbeheer van de Cel Beheer van de CBBH, geeft een paar heel nuttige adviezen bij het omgaan met klanten. Laat tijdens een ontmoeting vooral de klant aan het woord. Geef hem of haar het gevoel dat er effectief geluisterd wordt. Aarzel daarbij niet om bijkomende vragen te stellen. Als bedrijf wilt u immers zoveel mogelijk informatie inwinnen om het bestek duidelijk en compleet te kunnen opstellen. Kom vervolgens met concrete voorstellen en vergeet vooral de opvolging niet. Hieruit blijkt duidelijk dat een degelijke voorbereiding noodzakelijk is. Voor meer informatie:beheer@ncb.be, 0489 21 17 07.

27-06-17


De juiste prijs?

Iedere onderneming wil winst maken. Maar volgens onze Brusselse raadgever van de Cel Beheer weten veel aannemers niet hoe ze correct hun winstmarge moeten doorrekenen op de facturen die ze hun klanten aanrekenen. Daarom: indien de kostprijs voor materialen 1.000 euro bedraagt en u wil een marge van 5% overhouden, dan moet u als volgt rekenen: Verkoopprijs = 1.000/(1-0,05). De prijs op de factuur moet dus niet 1050 € (1000x1.05) zijn, maar wel 1052,63 €. Is dat bij u wel het geval?

20-06-17 

Uw voorraad beheren was nog nooit zo makkelijk

Zoekt u een tool om u te helpen bij uw voorraadbeheer? Of gewoonweg om te voldoen aan de wettelijke verplichting om jaarlijks een inventaris op te maken? De Cel Beheer van de CBBH biedt u gratis een gebruiksklaar Excel-document aan waarmee u de waarde van uw voorraad kunt bepalen en nooit zonder zit. De tools worden ontwikkeld door de Cel Beheer dankzij de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ondersteuning van 1819.

13-12-16


Drie tips om veiliger te werken op de bouwplaats

1) Gebruik posters om uw personeel bewust te maken (gratis posters: NAVB of IAO, SDG). 2) De adviseurs van het NAVB begeleiden u kosteloos om u te ondersteunen bij het voeren van veiligheidsacties. Neem contact met hen op via 02/552.05.00 of per mail: navb@constructiv.be. 3) Kijk na of de certificaten van de veiligheidsopleidingen van uw arbeiders nog altijd geldig zijn (meer informatie op 02/230.14.20) en leid hen op!
Dit advies wordt u verstrekt door de Cel Beheer dankzij de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ondersteuning van 1819.

06-12-16


De kwalen van de kleine ondernemingen

Bij het begeleiden van zeer kleine ondernemingen en kmo's heeft de Cel Beheer 7 grote kwalen opgelijst die het beheer van die ondernemingen schaden: de overbevraging van de aannemer, een onregelmatige financiële opvolging, het ontbreken van opvolging van de rentabiliteit, het ontbreken van marketing, slecht bestekbeheer, het niet-kennen van beschikbare steun en een verouderende bedrijfsstrategie. Herkent u zich in die punten? Bevindt uw maatschappelijke zetel zich in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en stelt u minstens één werknemer tewerk? Neem dan contact op met uw adviseur! 
Voor meer informatie: rodolphe.balay@ncb.be, 02 545 58 33.

29-11-2016

Hoe bouw ik een website of hoe verbeter ik die verder?

Wat is er, vandaag, onmisbaarder dan een website voor de visibiliteit (en het promoten van de vakkennis) van uw bedrijf? Bent u helemaal niet aanwezig op internet? Kan uw content een stuk beter? Lees dan al onze adviezen over visibiliteit op het web in onze gereedschapskist! Er staat daar informatie over het typebestek, trends 2016-2017, gratis oplossingen om een site te bouwen, uw site te actualiseren, een Facebookpagina te maken voor uw bedrijf, enzovoort. Dit advies wordt u verstrekt door de Cel Beheer en dit dankzij de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ondersteuning van 1819.

22-11-2016

 


Welke steunmaatregelen zijn beschikbaar in Brussel?

Zoekt u financiële steun om personeel aan te werven? Wil u investeren? Een consultant inschakelen? Of de overdracht van uw bedrijf voorbereiden? De site van Brussel Economie en Werkgelegenheid biedt een overzicht van alle steunmaatregelen. U vindt er uitleg over de maatregelen, krijgt inzicht in de bedragen van de tegemoetkoming en kan de aanvraagformulieren downloaden. Dit advies wordt u verstrekt door de Cel Beheer dankzij de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ondersteuning van 1819.

15-11-16


Professionaliseer het beheer van uw bedrijf of bedrijvengroep 2017

Bent u zaakvoerder van een kmo of zeer kleine onderneming? Wenst u uw kennis te verdiepen om uw bedrijf optimaal te beheren en wilt u tegelijkertijd de ervaring van collega's benutten? Dan is het peterschapsproject "CAP BXL" iets voor u. Het is een nieuw initiatief van de Confederatie om de kennis van de Brusselse aannemers aan te scherpen voor een beter beheer van hun bouwbedrijf. 

Het concept van CAP BXL is eenvoudig en bijzonder efficiënt: 15 aannemers kwamen tien keer per jaar samen, in 2017, met als peter een ervaren aannemer. Tijdens deze avondvergaderingen werden diverse thema's behandeld door gespecialiseerde sprekers. Het leren gaat vlotter omdat de deelnemers ervaringen uitwisselen. De onderwerpen die aan bod komen hebben overigens betrekking op een brede waaier van materies: programma, informatie en inschrijvingen staan op deze site (enkel in het Frans): http://www.confederationconstruction.be/brusselvlaamsbrabant/fr-be/aannemer/capbxl

10-11-2016

 


Voorstelling van de verschillende financiële ratio’s

Aan welke ratio's schenk ik het best aandacht in mijn bedrijf? En hoe worden deze financiële ratio's berekend? Om u bij te staan, heeft de Cel Beheer van de CBBH een praktijkfiche opgesteld met daarop de belangrijkste financiële ratio's. Dankzij deze gedetailleerde fiche krijgt u ook een beeld van de financiële posten die u moet verhogen of verlagen om uw ratio's te verbeteren.

08-11-16


Een doorlichting ... en oplossingen!

Kan uw dagelijkse bedrijfsvoering verbeterd worden maar weet u niet hoe dit moet aanpakken? Doe in dat geval gratis een beroep op de Cel Beheer. Zij zal een gepersonaliseerde doorlichting van uw bedrijf uitvoeren en zal u daarna oplossingen op maat voorstellen. De Cel en wat zij voor u kan betekenen, wordt voor u samengevat in een korte video. Om in aanmerking te komen voor deze dienstverlening moet de maatschappelijke zetel van uw bedrijf in Brussel gelegen zijn en moet uw bedrijf minstens één werknemer tewerkstellen. Als u belangstelling hebt, neem dan contact op met Rodolphe Balay! mailto:rodolphe.balay@ncb.be – 02 545 58 33. Deze dienstverlening wordt u aangeboden dankzij de financiële steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ondersteuning van 1819.

25-10-16

Gereedschapskist om uw kmo te beheren

De CBBH biedt op haar site een gereedschapskist voor kmo's uit de bouwsector aan. U vindt er het volgende: modeldocumenten (modelfactuur enz.), tools (bijvoorbeeld om uw voorraad te beheren), praktische fiches (zoals over hoe delegeren in mijn kmo), 'tips & tricks' en een lijst met instanties die u kunnen bijstaan bij 6 grote onderwerpen. De komende maanden zullen verscheidene documenten worden toegevoegd. Denk er dus aan om deze pagina regelmatig te checken of stel een e-mailalert in via dit formulier. Deze dienstverlening wordt ontwikkeld dankzij de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ondersteuning van 1819.

18-10-16


Een bedrijf verkopen of kopen

Zin om een onderneming te kopen? U weet niet hoe u uw onderneming kunt verkopen? Ga naar BruTrade voor de lijst met bedrijven die te koop staan, advies en een lijst met personen die u kunnen helpen. Dit advies wordt u verstrekt door de Cel Beheer dankzij de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ondersteuning van 1819

13-10-16


Op zoek naar een modelfactuur?

De Cel Beheer van de CBBH biedt u een gebruiksklaar modelfactuur aan en is bovendien gratis toegankelijk. In onze gereedschapskist zitten nog heel wat andere documenten en tips voor uw dagelijkse beheer. De tools zijn ontwikkeld door de Cel Beheer dankzij de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ondersteuning van 1819.

27-09-16


Zoekt u publieke of private financiering?

Impulse.brussels heeft op één document alle publieke en private financieringsbronnen gebundeld waarvoor bouwbedrijven in aanmerking komen in het Brussels Gewest. Dit document staat in het gedeelte over financiering van onze gereedschapskist. Dit advies wordt u verstrekt door de Cel Beheer dankzij de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de ondersteuning van 1819

20-09-16


Optimaal timemanagement, hoe bereik je dat?

Dankzij de steun van het Gewest beschikt de Cel Beheer en Innovatie van de CBB-H nu over een gereedschapskist en de zeer kleine ondernemingen zouden wel gek zijn om die niet te openen. Daarin vindt u, onder andere, drie adviezen over timemanagement. Drie adviezen die we hier graag meegeven! Ten eerste: maak in uw agenda, elke week, tijd voor bepaalde repetitieve taken en creëer daarvoor rituelen (facturatie, bestekken, vorderingsstaten, werfbezoeken, enzovoort). Ten tweede: leg om de 3 weken een lege dag vast (zonder afspraken). Die dag is bevorderlijk om wachtende opdrachten aan te pakken. Ten derde. Maak goed een onderscheid tussen: het belangrijke en het dringende (dadelijk te doen), het belangrijke en niet-dringende (te plannen), en ook een onderscheid tussen het niet-belangrijke en het dringende (te beperken of te delegeren) maar ook tussen het niet-belangrijke en het niet-dringende (weg te werken). Meer informatie over bedrijfsbeheer in onze gereedschapskist.

13-09-16